Saturday, 26 September 2015

Resepi sup tulang sedapp

Sup Tulang Sedap 

Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:

1 kg tulang lembu ~ rebus dahulu hingga empuk

2 sudu besar minyak masak 

1 sudu besar minyak sapi 

1 batang kulit kayu manis 

3 kuntum bunga lawang 

5 kuntum bunga cengkih 

3 biji buah pelaga 

1 labu bawang besar - di hiris 

1 peket kecil rempah sup - anggaran 2 sudu besar 

Air rebusan tulang secukupnya 

1 batang lobak merah ~ dadu 

2 biji kentang ~ dadu 

1 sudu kecil lada sulah

Garam secukup rasa

1 biji tomato - potong dadu 

1 batang celery - hiris

Daun sup dan daun bawang ~ hiris

3-4 biji cili padi - hiris

Bawang goreng - tabur

Bahan Kisar:

5 ulas bawang merah 

3 ulas bawang putih 

1 inci halia 

1/2 batang lobak merah 

1 batang celery 

1 batang leek 

Cara cara: 

Kisar bawang merah, bawang putih dan halia. Ketepikan. Kisar pula karot, batang celery dan leek. Ini bermakna ada 2 mangkuk bahan kisar berasingan yang perlu ditumis nanti. 

Panaskan minyak sapi dan minyak masak dalam periuk. Tumiskan rempah tumis ( kulit kayu manis, bunga lawang, pelaga dan cengkih) dan bawang besar yang telah di hiris hingga harum dan garing. 

Masukkan bahan kisar (bawang merah, bawang putih dan halia) dan tumis lagi hingga garing dan terbit minyak. Masukkan pula lobak merah, celery dan leek yang telah di kisar halus. Tumis lagi hingga garing. 

Kemudian masukkan rempah sup. Tumis lagi hingga rempah garing. Jika terlalu pekat boleh masukkan sedikit air.

Bila semua dah garing masukkan tulang dan air rebusan tulang. Jika kurang boleh tambah lagi air biasa. Kacau sebentar dan biarkan ia merenih. 

Jika gunakan tulang yang tak di rebus awal, masak hingga tulang empuk. Mungkin proses memasak menjadi lebih lama kerana nak tunggu tulang empuk. Semasa proses merebus ni akan keluar minyak, buih-buih dan sedikit kotoran. Sendukkan dan buangkan semua kotoran, buih-buih dan minyak di permukaan sup, ini adalah kotoran dari darah dan minyak dari lemak pada tulang. Bila daging dah empuk, masukkan lada sulah dan garam secukup rasa.

Akhir sekali masukkan kentang dan lobak yang telah di dadu kecil. Bila kentang hampir empuk, masukkan juga daun sup, batang celery, cili padi dan bawang goreng. Tutup api dan sedia di hidangkan dengan sambal kicap. Tapi saya tak buat pun sambal kicap kerana anak anak tak suka pedas. Saya cuma letak cili padi yang dihiris.

Sambal Kicap 

Bahan bahan:

15 biji cili padi

3 ulas bawang putih

1/2 cawan kicap ABC/kicap manis 

1 sudu besar sos tomato

1 sudu kecil cuka makan

Satukan semua bahan dan kisar. Sedia di makan bersama sup tulang.

Tuesday, 8 September 2015

Tips nak hamil

Kepada anda yang ingin mengandung dan mendapatkan anak, saya sarankan agar anda mengamalkan nasihat berikut:

Elakkan:

Minum coca cola, pepsi cola, minuman bergasMakan junk foodSegala jeruk kering seperti asam boi dan jeruk basah seperti jeruk mangga dan ceremaiMakan makanan fast food seperti KFC, Mc Donald dan pizaMakan burger dan nuggetMakan jambu batu

Suami pula dikehendaki meminum susu kambing/susu lembu tepung fullcream atau susu segar. Kalau merokok perlu berhentikan tabiaat ini. Si isteri juga kena minum susu lembu sama ada dalam bentuk tepung fullcream atau susu segar.

Dan adalah sangat digalakkan agar anda dapat mengamalkan amalan seperti tertulis dibawah ;

Banyakkan menyebut nama ALLAH (al-Musowwir).

#kelab_Ibu_ingin_hamil

Saturday, 5 September 2015

Cara guna chart utk hamil

Ok cuba tengok suhu bawah ni, yang ada garisan merah bersilang tu, bermaksud kemungkinan anda tengah berovulasi.

maksudnya, kalau korang nak baby, boleh la pulun sehari sebelum berovulasi ni.

Waktu paling subur adalah apabila suhu kite tengah menurun dan waktu telur telah dirembeskan adalah ketika suhu kite mencanak naik dengan tingginya selama 3hari berturut-turut ataupun apabila suhu kite melebihi garisan coverline.

DPO tu pulak maksudnya (day past ovulation) hari selepas berovulasi. Dan kalau anda hamil, suhu DPO anda akan maintain tinggi walaupun waktu hari yang sepatutnya korang dijangka akan period kembali :)

tapi kalau tetiba je suhu anda berkurang atau menurun, kemungkinan anda tidak hamil.

Takper kita usaha lagi