Saturday, 26 December 2015

Bantu hamil dengan vitamin C


Manfaat vitamin C untuk meningkatkan kesuburan dalam program hamil -

Vitamin C telah terbukti, melalui beberapa penelitian, memainkan peran penting dalam kesuburan, keseimbangan hormon, kesehatan sperma, kekebalan tubuh dan kehamilan.

Jika Anda dalam program hamil, pelajarilah bagaimana vitamin C dapat meningkatkan peluang Anda untuk bisa cepat hamil. Suplemen vitamin C dapat meningkatkan kesuburan Anda dan meningkatkan peluang Anda untuk berhasil hamil dalam waktu 2 bulan.

Vitamin C Meningkatkan dan Melindungi Kesehatan Sperma

Vitamin C sangat penting untukmeningkatkan kualitas sperma dan melindungi sperma dari kerusakan DNA; sehingga membantu mengurangi resiko keguguran dan cacat kromosom. Vitamin C melindungi sperma dari kerusakan oksidatif akibat radikal bebas.

Studi menunjukkan bahwa kekurangan vitamin C menyebabkan rendahnya kuantitas sperma serta buruknya motilitas dan morfologi sperma. Vitamin C diperlukan untuk tidak hanya menjamin sperma yang sehat, tetapi juga membantu sperma dalam menempuh perjalanan panjang menuju sel telur.

Satu studi menunjukkan peningkatan kesehatan sperma yang signifikan pada pria yang sebelumnya gagal dalamtreatment kesuburan. Para peneliti menemukan bahwa, hanya 2 bulan setelah suplementasi vitamin C dan vitamin E dengan baik, mampu menurunkan kerusakan DNA pada sperma dan meningkatkan peluang implantasi embrio pada rahim.

Sebuah studi yang dilakukan pada tahun 1991 menunjukkan bahwa asam askorbat (salah satu bentuk vitamin C) terdapat pada tingkat yang jauh lebih tinggi di dalam cairan mani dibandingkan dengan cairan lainnya dalam tubuh manusia, termasuk darah.

Penelitian ini juga menunjukkan bahwa pada pria yang sehat, penurunan kadar vitamin C dapat merusak kesehatan sperma.

Ketika asupan vitamin C berkurang dari 250mg hanya menjadi  5mg sehari, kadar asam askorbat pada cairan mani pria berkurang 50%, dan jumlah sperma yang menderita kerusakan DNA meningkat sebesar 91%. Hasil ini menunjukkan pentingnya asupan vitamin C dalam mencegah kemandulan pada pria.

Itu belum semua, suplemen vitamin C juga telah terbukti dapat meningkatkan kualitas sperma pada perokok dan mengurangi aglutinasi sperma (sperma mengumpul dan menggumpal), sehingga membuat sperma lebih lincah.

Vitamin C berperan dalam ovulasi dan kesehatan sel telur

Para peneliti telah menunjukkan bahwa asam askorbat berperan penting dalam regulasi siklus menstruasi dan fungsi ovarium. Ekskresi asam askorbat meningkat dan menurun segera sebelumovulasi, dan kemudian segera naik kembali ketika suhu tubuh naik pasca-ovulasi.

Para peneliti berspekulasi, hal ini mencerminkan penyerapan asam askorbat dalam ovarium pada saat sebelum ovulasi, yang kemudian membantu terjadinya ovulasi yang tepat.

Tingginya kadar asam askorbat yang terkandung dalam ovarium berpengaruh terhadap proses sintesis kolagen, yang mana diperlukan untuk pertumbuhan folikel dan corpus luteum, serta perbaikan ovarium pasca-ovulasi. Apabila proses ini bermasalah, maka beresiko pada berkembangnya kista ovarium.

Manfaat Vitamin C Dalam Masalah Reproduksi Lainnya

Vitamin C mengurangi perdarahan berat saat menstruasi

Suplemen vitamin C telah terbukti membantu mengurangi perdarahan menstruasi berat dengan meningkatkan kekuatan kapiler. Suatu studi menunjukkan bahwa perdarahan menstruasi berat berkurang hingga 87% pada wanita yang secara teratur mengkonsumsi vitamin C dosis tinggi. Vitamin C sangat penting untuk penyerapan zat besi sehingga membantu mencegah anemia yang disebabkan kekurangan akibat perdarahan menstruasi berat.

Dosis terapi vitamin C yang disarankan untuk mengurangi perdarahan menstruasi berat adalah  2000-4000mg per-hari.

Vitamin C membantu dalam masalah endometriosis dan fibroid rahim

Studi menunjukkan bahwa vitamin C meningkatkan kekebalan sel tubuh dan mengatasi kelelahan. Hal ini dapat membantu menghambat penyebaran dan pertumbuhan endometriosis dan fibroid rahim. Vitamin C meningkatkan imunitas, memperkuat kapiler dan dapat menghambat pertumbuhan tumor, yang semuanya merupakan aspek penting untuk manajemen kesehatan dalam kondisi seperti ini.

Vitamin C sangat vital untuk kehamilan yang sehat

Suplemen vitamin C, sebagai tambahan bagi menu makanan sehari-hari, telah terbukti mengurangi resiko pre-eklampsia dan resiko ketuban pecah lebih dini pada kehamilan.

Sejumlah besar asam askorbat digunakan oleh tubuh wanita selama pembuahan dan diperlukan juga untuk pembentukan serta kesehatan membran janin. Penelitian menunjukkan suplementasi vitamin C juga dapat membantu mencegah cacat lahir.

Monday, 21 December 2015

Layakkah aku ke syurgaMu?

Aku insan hina,
Banyak dosa Dan noda,
Dosaku melangit tinggi,
Ku sering mohon ampun padaMu,
Namun esok kuulangi lagi kesilapanku,
Dosa-dosa yang aku lakukan
Layakkah aku ke syurgaMu?

Aku bukan seorang isteri yg solehah,
Bukan juga seorang Ibu yang penyabar,
Bukan juga seorang anak yang baik,
Layakkah aku ke syurgaMu?

Aku banyak dosa yaAllah,
Medan peejuangan aku tinggalkan,
Tahajud Dan witir ku abaikan,
Masa yang Kau beri padaku, kusia siakan,
Apakah aku layak ke syurgaMu?

Ya Allah...
Aku banyak dosa...
Ampunkan aku...
Ampunkan aku...
Bimbinglah aku menuju syurgaMu,
Jangan kau biarkan aku hanyut bersendirian, terpedaya dengan dunia yang sementara....
Ampunkan aku..
Ampunkan aku ya Allah..

Nukilan cebisan Hati
Hamba yang hina Dan berdosa
21 disember 2015
Isnin
10.26 pm

Saturday, 3 October 2015

9 Cara Tingkatkan Kesuburan

9 CARA UNTUK MENINGKATKAN KESUBURAN ANDA

9 CARA UNTUK MENINGKATKAN KESUBURAN ANDA

1) Sentiasa berjaga-jaga dengan berat badan anda

Penghasilan beberapa hormon yang boleh mengganggu proses ovulasi adalah disebabkan lemak badan berlebihan. Pengurangan peluang untuk anda hamil kerana kitaran menjadi kurang teratur dan kurang berovulasi.

Jika anda sedang cuba untuk hamil, kurang lemak pada badan bermakna badan anda mungkin tidak menghasilkan hormon yang mencukupi untuk mengovulasi setiap bulan atau untuk mengekalkan kehamilan.

Senaman boleh menolong untuk mengekalkan berat badan yang sihat akan tetapi jangan terlebih melakukannnya. Wanita yang bersenam dengan terlalu kuat seperti berlari dengan laju atau pesaing atlet akan berhenti berovulasi atau kurang berovulasi. Peningkatan risiko keguguran jika senaman berlebihan. Sebelum anda cuba untuk hamil berbincanglah dengan doktor anda tentang rutin bersenam yang sesuai dilakukan.

2) Makan dengan betul

Sebelum anda cuba untuk hamil sentiasalah memastikan bahawa badan anda akan kekal terpelihara. Pastikan anda makan banyak protein, zink, Vitamin C kerana kekurangan nutrien sebegini telah dikaitkan dengan pemanjangan kitaran menstrual oleh itu anda akan kurang berovulasi dan mendapat risiko keguguran yang tinggi pada peringkat awal kehamilan.

Bagi mendapatkan zink dan beberapa vitamin yang penting dan mineral, ambillah suplemen tambahan harian. Makanan yang penuh dengan protein dalam diet anda seperti daging, ikan, produk tenusu yang rendah lemak, telur dan kekacang. Pemakan sayuran boleh mendapatkan asid amino yang lengkap dengan memasukkan kombinasi yang berperisa yang mengandungi makanan protein seperti nasi dan ikan atau tofu separuh masak.

3) Berhenti merokok

Toksik dari rokok merosakkan telur wanita, mengganggu kesuburan dan menyebabkan ovari anda terlbih matang. Ovari perokok berusia 35 tahun berfungsi seperti ianya milik wanita berusia 42 tahun oleh itu ia kurang subur. Merokok boleh merosakkan kesuburan anda tetapi jika anda tidak merokok , anda akan mendapat fungsi ovari tersebut semula.

4) Kenali kitaran anda

Kitaran haid yang normal selalunya akan berakhir dalam lebih kurang 25 hingga 35 hari (mula mengira pada hari pertama anda haid). Anda boleh menjangkakan bahawa anda kurang berovulasi dan anda mungkin perlu berjumpa dengan doktor anda jika kitaran anda agak lebih lama seperti 42 hari.

Lakukan persetubuhan secara tetap apabila anda sudah bersedia untuk hamil. Pada hari ovulasi dan pada empat atau lima hari sebelum merupakan hari kesuburan seorang wanita selalunya bukan selepas kitaran haid anda. Jangan menjangka bahawa anda akan mengovulasi secara automatic pada hari ke 14 kitaran anda. Ini kerana kajian mendapati bahawa proses ovulasi berbeza secara dramatik bagi setiap wanita apabila ianya berlaku seawal enam hari dan selewat 21 hari pada kitaran anda.

Bagaimanakah anda boleh mengenalpasti bilakah masa anda berovulasi? Anda boleh mencuba kit ujian ovulasi dimana ianya akan memeriksa beberapa hormon di dalam air kencing anda atau buat nota tentang perubahan harian pada suhu badan basal dan mucus serviks.

5) Cari ketenangan

Tekanan dan kemurungan boleh memberikan kesan terhadap kesuburan anda. Pakar berpendapat bahawa tekanan seperti senaman berat boleh menghilangkan hormon pengeluaran menjadikan kitaran haid anda kurang tetap. Anda boleh mempelajari bagaimana untuk mengawal stress melalui teknik ketenangan atau mendapatkan nasihat daripada kaunselor atau kumpulan sokongan agar mengembalikan hormon anda semula.

6) Kerap melakukan hubungan intim dengan pasangan anda

Kehidupan harian yang sibuk telah melemahkan nafsu seks anda, adalah lebih baik jika anda melakukan hubungan seks dengan lebih kerap. Wanita yang melakukan hubungan seks (sekurang-kurangnya setiap minggu) adalah lebih baik mudah menjangka kitaran haid mereka dan mempunyai ovulasi yang normal berbanding wanita yang jarang melakukan hubungan seks.

Teori : Suami anda mengeluarkan hormon seks yang mempengaruhi sistem reproduktif. Kekerapan melakukan hubungan seks boleh menolong anda untuk cuba hamil. Bagi memberikan peluang kepada kesuburan anda adalah dengan melakukan hubungan seks setiap 36 hingga 48 jam dalam beberapa hari sebelum ovulasi. Anda mungkin boleh melakukan hubungan seks pada beberapa hari yang lain sepanjang bulan kerana melakukan hubungan seks pada beberapa hari yang tertentu akan menjadi sesuatu kewajipan kepada anda.

7) Berhati-hati dengan sebarang jangkitan

Anda perlulah berhati-hati dengan sebarang jangkitan terutama sekali pada bahagian faraj. Jangkitan faraj yang umum boleh berlaku kepada para wanita adalah Bacteria vaginanosis (BV). Tanda-tanda jangkitan tersebut ialah bau yang kurang elok dan pembuangan yang berwarna kelabu. BV yang tidak dirawat menyebabkan kelahiran pra matang, risiko keguguran yang tinggi dan ketidaksuburan. Jika anda mendapati bahawa terdapat simpton faraj seperti kegatalan, rasa terbakar, pembuangan yang tidak normal dan rasa sakit berjumpalah dengan doktor anda. Jangkitan pada bahagian pembiakan adalah sangat jarang berlaku akan tetapi adalah lebih baik jika anda sentiasa berhati-hati kerana ia boleh memberikan risiko kepada kesuburan anda.

8) Lindungilah dengan ubat-ubatan

Pil pecegahan sebenarnya boleh meningkatkan kesuburan anda. Bagi sesetengah wanita, pil tersebut adalah sangat penting untuk memelihara kesuburan anda kerana ia dapat menyimpan dua masalah yang umum iaitu endometriosis dan uterine fibroids dengan melambatkan pertumbuhan tisu uterus. Dengan endometriosis, tisu uterus tumbuh di luar uterus dan menyebabkan kejang yang menyakitkan dan selalunya akan membahayakan tiup filapio dan organ lain. Fibroids uterus adalah pertumbuhan yang boleh menjadikan kehamilan anda sukar atau mustahil. Kitaran anda akan kembali kepada corak pra pil dalam masa sebulan jika anda mula berhenti mengambilnya.

9) Jangan memandang rendah terhadap kesihatan pasangan anda.

Perkara yang sama boleh memberikan kesan kepada kesuburan anda boleh memberikan kesan kepada kesihatan reproduktif suami anda juga. Kesan kepada penghasilan sperma dan kemotilan (kebolehan untuk berenang) adalah disebabkan rokok dan diet yang lemah. Kajian mengenalpasti bahawa kerosakan kromosom di dalam sperma adalah disebabkan oleah asap rokok dan pengambilan alcohol yang berat. Bagi menolong suami anda untuk menghasilkan sperma yang sihat adalah dengan mendapatkan nutrien yang mencukupi setiap hari terutama sekali vitamin E dan C dan mineral selenium.Penghasilan sperma yang sihat akan mengambil masa lebih kurang tiga bulan jadi suami anda harus bersedia dengan lebih awal.

Ingin dapatkan supplement tambahan until tingkatkan kesuburan?
..Dan konsultasi percuma?

Boleh hubungi Hasanah 016-7874269

Saturday, 26 September 2015

Resepi sup tulang sedapp

Sup Tulang Sedap 

Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:

1 kg tulang lembu ~ rebus dahulu hingga empuk

2 sudu besar minyak masak 

1 sudu besar minyak sapi 

1 batang kulit kayu manis 

3 kuntum bunga lawang 

5 kuntum bunga cengkih 

3 biji buah pelaga 

1 labu bawang besar - di hiris 

1 peket kecil rempah sup - anggaran 2 sudu besar 

Air rebusan tulang secukupnya 

1 batang lobak merah ~ dadu 

2 biji kentang ~ dadu 

1 sudu kecil lada sulah

Garam secukup rasa

1 biji tomato - potong dadu 

1 batang celery - hiris

Daun sup dan daun bawang ~ hiris

3-4 biji cili padi - hiris

Bawang goreng - tabur

Bahan Kisar:

5 ulas bawang merah 

3 ulas bawang putih 

1 inci halia 

1/2 batang lobak merah 

1 batang celery 

1 batang leek 

Cara cara: 

Kisar bawang merah, bawang putih dan halia. Ketepikan. Kisar pula karot, batang celery dan leek. Ini bermakna ada 2 mangkuk bahan kisar berasingan yang perlu ditumis nanti. 

Panaskan minyak sapi dan minyak masak dalam periuk. Tumiskan rempah tumis ( kulit kayu manis, bunga lawang, pelaga dan cengkih) dan bawang besar yang telah di hiris hingga harum dan garing. 

Masukkan bahan kisar (bawang merah, bawang putih dan halia) dan tumis lagi hingga garing dan terbit minyak. Masukkan pula lobak merah, celery dan leek yang telah di kisar halus. Tumis lagi hingga garing. 

Kemudian masukkan rempah sup. Tumis lagi hingga rempah garing. Jika terlalu pekat boleh masukkan sedikit air.

Bila semua dah garing masukkan tulang dan air rebusan tulang. Jika kurang boleh tambah lagi air biasa. Kacau sebentar dan biarkan ia merenih. 

Jika gunakan tulang yang tak di rebus awal, masak hingga tulang empuk. Mungkin proses memasak menjadi lebih lama kerana nak tunggu tulang empuk. Semasa proses merebus ni akan keluar minyak, buih-buih dan sedikit kotoran. Sendukkan dan buangkan semua kotoran, buih-buih dan minyak di permukaan sup, ini adalah kotoran dari darah dan minyak dari lemak pada tulang. Bila daging dah empuk, masukkan lada sulah dan garam secukup rasa.

Akhir sekali masukkan kentang dan lobak yang telah di dadu kecil. Bila kentang hampir empuk, masukkan juga daun sup, batang celery, cili padi dan bawang goreng. Tutup api dan sedia di hidangkan dengan sambal kicap. Tapi saya tak buat pun sambal kicap kerana anak anak tak suka pedas. Saya cuma letak cili padi yang dihiris.

Sambal Kicap 

Bahan bahan:

15 biji cili padi

3 ulas bawang putih

1/2 cawan kicap ABC/kicap manis 

1 sudu besar sos tomato

1 sudu kecil cuka makan

Satukan semua bahan dan kisar. Sedia di makan bersama sup tulang.

Tuesday, 8 September 2015

Tips nak hamil

Kepada anda yang ingin mengandung dan mendapatkan anak, saya sarankan agar anda mengamalkan nasihat berikut:

Elakkan:

Minum coca cola, pepsi cola, minuman bergasMakan junk foodSegala jeruk kering seperti asam boi dan jeruk basah seperti jeruk mangga dan ceremaiMakan makanan fast food seperti KFC, Mc Donald dan pizaMakan burger dan nuggetMakan jambu batu

Suami pula dikehendaki meminum susu kambing/susu lembu tepung fullcream atau susu segar. Kalau merokok perlu berhentikan tabiaat ini. Si isteri juga kena minum susu lembu sama ada dalam bentuk tepung fullcream atau susu segar.

Dan adalah sangat digalakkan agar anda dapat mengamalkan amalan seperti tertulis dibawah ;

Banyakkan menyebut nama ALLAH (al-Musowwir).

#kelab_Ibu_ingin_hamil

Saturday, 5 September 2015

Cara guna chart utk hamil

Ok cuba tengok suhu bawah ni, yang ada garisan merah bersilang tu, bermaksud kemungkinan anda tengah berovulasi.

maksudnya, kalau korang nak baby, boleh la pulun sehari sebelum berovulasi ni.

Waktu paling subur adalah apabila suhu kite tengah menurun dan waktu telur telah dirembeskan adalah ketika suhu kite mencanak naik dengan tingginya selama 3hari berturut-turut ataupun apabila suhu kite melebihi garisan coverline.

DPO tu pulak maksudnya (day past ovulation) hari selepas berovulasi. Dan kalau anda hamil, suhu DPO anda akan maintain tinggi walaupun waktu hari yang sepatutnya korang dijangka akan period kembali :)

tapi kalau tetiba je suhu anda berkurang atau menurun, kemungkinan anda tidak hamil.

Takper kita usaha lagi

Friday, 6 March 2015

Bekalan susu yang rendah

Apakah itu?

Hampir semua ibu yang baru menyusukan bayi akan melalui satu tempoh masa di mana mereka meragui sama ada bekalan susu mereka mencukupi atau tidak.

Apabila ibu-ibu ditanya apa sebabnya mereka tidak menyusukan anak atau hanya memberi susu badan bagi jangka masa yang pendek, mereka memberikan sebab utama sebagai, "Saya fikirkan bekalan susu saya tidak mencukupi". Sebenarnya, menurut sebilangan besar pakar, jarang berlaku situasi di mana ibu tidak mempunyai susu yang mencukupi.

Kebanyakan wanita merasakan bekalan susu mereka adalah rendah walaupun sebenarnya ianya tidak.

Kekurangan mungkin ada jika ibu tidak lagi mengalami refleks susu terkeluar dengan tiba-tiba atau tidak lagi ada perasaan buah dada penuh atau susu tidak lagi bocor dari puting.

Sebenarnya, semua tanda-tanda ini adalah tanda-tanda biasa yang menunjukkan bahawa badan anda sudahpun menyesuaikan diri dengan keperluan penyusuan bayi anda. Juga, bayi yang sedang membesar akan memerlukan lebih banyak susu, dan, oleh itu, memang merupakan perkara biasa jika anda meragui sama ada bekalan susu anda memadai.

Sesetengah bayi pula lebih cepat dan efisien dalam penyusuan dan memerlukan sedikit masa sahaja untuk habis menyusu, dan ini juga boleh menyebabkan anda bimbang yang bekalan susu anda tidak mencukupi.

Mungkin ada masa-masanya sesetengah ibu tidak menghasilkan susu yang ke tahap yang maksimum, tetapi, sekiranya mereka betul-betul memahami proses penyusuan, itu akan membantu mereka mengatasi masalah ini.

Hanya kira-kira dua peratus ibu sahaja, atas sebab-sebab fizikal, yang tidak boleh menghasilkan susu secukupnya.

Apakah puncanya?

Bagi kebanyakan wanita, masalah sebenarnya ialah penghantaran, bukan penghasilan. Mereka menghasilkan susu yang banyak tetapi disebabkan bayi mereka tidak dapat melekap dengan baik dan tidak menyusu dengan efektif, bayi tidak memperolehi susu yang secukupnya.

Buah dada dicipta untuk menghasilkan susu bagi memenuhi keperluan bayi anda. Lebih banyak bayi anda menyusu, lebih banyak susu yang anda akan hasilkan.

Sekiranya bekalan susu anda menurun pada satu-satu masa, beberapa perkara akan dapat dikesan, iaitu, anda akan:

mengalami puting yang pedih dan mengalami kesakitan semasa menyusukan ; atau,

mempunyai bayi yang mengantuk dan perlu dirangsang untuk menyusu;
bayi anda kerap menggunakan puting, dan ini akan mengurangkan jumlah masa dia menyusu; atau

terlalu terikat kepada rutin menyusu empat jam sekali dan ini akan mengakibatkan pengurangan susu anda.

Anda harus sedar yang anda hanya perlu menyusukan bayi anda apabila dia minta untuk menyusu, dan elok tidak mengikut rutin.

Bagi beberapa wanita, masalah biologi atau fizikal seperti ketidakseimbangan hormon atau terdapat kecederaan buah dada atau pembedahan boleh menyebabkan bekalan susu mereka berkurangan.

Walau bagaimanapun, oleh sebab penghasilan susu merupakan satu perlakuan yang penting, kebanyakan ibu yang mempunyai keadaan seperti ini mendapati mereka masih boleh menghasilkan susu yang cukup untuk menyusukan bayi mereka.

Apakah yang perlu saya lakukan?

Pertama, jangan risau sangat tentang bekalan susu anda. Adalah perkara mudah bagi anda mengetahui sama ada bayi anda ada mendapat jumlah susu yang secukupnya atau tidak.

Penambahan berat badan adalah cara terbaik untuk menentukan sama ada bayi anda mendapat susu yang secukupnya.

Bayi baru lahir selalunya mengalami penurunan berat kelahiran mereka antara lima hingga 10 peratus semasa beberapa hari pertama, tetapi selepas itu, bayi anda sepatutnya mula menambah berat badannya.

Jika bayi ditimbang semula semasa berusia antara seminggu hingga 10 hari, anda akan dapati bahawa dia sudah mula membesar dan bertambah berat badan.

Jika anda menjawab ya bagi soalan-soalan berikut, ini bermakna bayi anda sudah mendapat susu badan yang secukupnya, justeru, anda menghasilkan susu yang mencukupi.

Adakah dia kencing lima hingga lapan kali sehari?

Adakah dia kelihatan sihat dan aktif?

Adakah najisnya berwarna kuning mustard?

Najis bayi yang menyusu badan akan bertukar dari warna hijau pekat atau hitam pekat yang dikatakan mekonium, kepada warna kuning mustard pada hari kelima selepas kelahiran. Najis bayi anda: Apa yang normal dan apa yang tidak.

Bacalah artikel kami mengenai tanda-tanda yang menunjukkan bahawa bayi anda mendapat susu secukupnya untuk maklumat lanjut.

Jika anda merasakan yang anda tidak menghasilkan susu secukupnya seperti yang anda (dan bayi) mahukan, ajarkan bayi anda cara melekap seberapa baik yang boleh.

Nasihat khusus dari kaunselor penyusuan boleh anda dapatkan.

Mintalah pakar ginekologi, guru antenatal atau doktor keluarga anda untuk mencadangkan kaunselor atau anda juga boleh merujuk sumber direktori organisasi penyusuan kami untuk nasihat.

Untuk meningkatkan bekalan susu anda:

Biarkan bayi anda menyusu seberapa kerap yang dia mahu, dan berapa lama yang dia mahu,

dan berikan kedua-dua buah dada anda setiap kali anda menyusukan.

Berikan dia hanya susu badan sahaja dan elakkan daripada menggunakan puting sebab ini akan mengurangkan masa dia menyusu.

Jangan cari jalan mudah dengan mengisi penuh dengan susu formula (ini dikatakan "melengkapkan").

Bekalan susu anda akan selaras apabila badan anda menyesuaikan diri dengan permintaan bayi anda.

Jika anda mengenyangkan dia dengan susu formula, bayi anda tidak akan membuat permintaan susu yang banyak dan bekalan susu anda akan menurun.

Dalam masa anda mencuba memperbaiki cara pelekapan bayi anda, anda juga boleh cuba memerah susu anda selepas setiap penyusuan.

Memerah keluar baki susu seberapa yang boleh akan membantu merangsang bekalan susu anda.

Jika anda menyimpan susu ini dalam peti ais atau penyejuk beku, anda boleh menggunakan susu badan anda sendiri untuk memberi susu tambahan kepada bayi anda pada masa dia berasa amat lapar, mungkin pada waktu petang.

Dalam beberapa hari pertama selepas kelahiran, adalah baik jika anda mengejutkan bayi jika dia mengantuk dan menggalakkan dia untuk menyusu dengan lebih kerap.

Ini akan merangsang buah dada anda untuk menghasilkan lebih banyak susu.

Jika bayi anda sukar untuk digerakkan atau tidak dapat menyusu dengan baik, cara untuk mengatasi ini ialah dengan memerah keluar susu anda dan menyuap bayi melalui cara lain (cawan, sudu atau botol);

keperluan menyusu bayi dipenuhi dan pada masa yang sama ia akan merangsang peningkatan bekalan susu anda.

Walau bagaimanapun, pada hari-hari yang berikutnya, bayi yang penuh terma adalah lebih terjaga dan aktif.

Jika bayi anda masih perlu dirangsang untuk menyusu, ini bermakna sama ada dia tidak dapat melekap dengan betul atau dia kurang sihat dan dengan itu, anda sepatutnya menghubungi doktor.

Sesetengah gangguan kesihatan juga boleh menyebabkan bekalan susu yang rendah:

tahap tiroid yang rendah (dan kadang-kala tinggi);

kehilangan jumlah darah yang banyak semasa bersalin atau selepas itu (bekalan susu anda akan terjejas sehingga anda sembuh);

komplikasi disebabkan sebahagian plasenta masih berada dalam rahim; ini akan mengganggu penghasilan susu sehingga ia lepas keluar atau ditarik keluar;

ubatan (contohnya kombinasi pil pencegah kehamilan dan ubat selesema dengan dekongestan seperti pseudophedrine) mungkin boleh mengurangkan bekalan susu.

Adakah ini menjejaskan bayi saya?
Ya, jika bayi anda sentiasa memerlukan susu lebih daripada apa yang diperolehinya, dia akan gagal untuk berkembang dengan sempurna.

Hubungi doktor anda dan buatlah temu janji dengan segera jika berat badan bayi anda tidak bertambah atau didapati menurun. Selalunya memperbaiki teknik penyusuan ibu boleh menyelesaikan masalah ini, tetapi dalam sesetengah kes, penambahan berat badan yang perlahan adalah petanda masalah kesihatan.
Masihkah saya boleh menyusu?
Ya, terutama sekali jika anda sedang mengalami pengurangan bekalan susu buat sementara waktu. Sebenarnya, memastikan penyusuan yang efektif adalah cara yang paling baik untuk meningkatkan penghasilan susu.


Banyak manakah susu formula yang diperlukan oleh bayi saya?

Semasa memberi susu formula kepada bayi, salah satu perkara yang amat mengelirukan ialah bagaimana hendak menentukan jumlah susu yang diperlukan olehnya. Tiada jawapan yang pasti untuk soalan ini – ia berdasarkan kepada usia bayi anda, berat badannya dan sama ada anda menyusukan dia dengan susu formula sahaja atau mencampurinya dengan susu badan atau makanan pejal.

Di sini diberikan beberapa panduan untuk membantu anda menentukan jumlah susu formula yang diperlukan oleh bayi anda:
Darabkan berat bayi anda dengan 2.5-2.7 auns formula
Jika bayi anda tidak mengambil sebarang makanan pejal (umur yang disarankan untuk mula makan makanan pejal ialah enam bulan), perkiraan yang biasa dipakai bagi menentukan jumlah susu formula ialah 2.5-2.7 auns (oz) bagi setiap per paun (lb) berat badan. Jadi:
jika berat bayi anda ialah 6lb, dia perlu minum susu formula sebanyak 15 atau 16 auns dalam tempoh 24 jam;
jika beratnya ialah 10lb, dia harus minum susu lebih kurang 25-27 auns dalam jangka masa 24 jam.
Sila ambil perhatian: perkiraan yang biasa dipakai ini tidak begitu tepat untuk digunakan bagi ukuran metrik.

Harap ingat bahawa perkiraan yang disarankan ini merupakan garis panduan am, dan doktor keluarga atau pakar pediatrik anda boleh menasihatkan anda mengenai jumlah susu formula secara betul bagi bayi anda semasa ia membesar. Selain itu, garis panduan ini tidak boleh digunakan untuk bayi pramatang atau bayi yang dilahirkan kurang berat – jadi, mintalah nasihat daripada doktor anda sekiranya bayi anda termasuk dalam salah satu daripada dua kategori ini.
Mengambil kira usia bayi anda
Jumlah susu formula yang diperlukan oleh bayi anda bukan hanya bergantung kepada beratnya sahaja, tetapi juga usianya. Jangan harap bayi yang baru lahir (atau mana-mana bayi) mengikuti jadual tertentu atau sesuatu yang berasaskan matematik.

Untuk bayi yang baru lahir, cuba berikan hanya 30-60ml / 2 auns susu formula setiap kali dia menyusu pada minggu pertama. Apabila bayi anda berusia satu bulan, dia mungkin akan mengambil 90-120ml / 3-4 auns setiap kali dan akan mengambil 400-800ml / 14-28 auns sehari. Tidak lama nanti anda akan tahu sama ada bayi anda mahu jumlah yang lebih – dia akan menghabiskan botolnya dengan cepat dan akan meminta lagi!

Dari usia dua bulan sehingga usia enam bulan, anda perlu memberikan bayi anda sebanyak 120-180ml / 4-6 auns setiap kali dia menyusu, dan ini bermakna dia mengambil dari 700ml sehingga lebih dari 1 liter / 23-35 auns, dalam masa sehari.

Apabila bayi anda mencecah usia enam bulan, anda boleh memberinya di antara 180-220ml / 6-8 auns setiap kali dia menyusu, dan dia seharusnya mengambil lebih kurang 900ml / 32 auns formula setiap hari.

Apabila anda mula menambah makanan pejal ke dalam dietnya, jumlah susu formula yang diambilnya perlu dikurangkan secara berperingkat sehingga kira-kira 720ml / 24 auns. Agensi Piawaian Makanan UK menyarankan bahawa apabila bayi anda telah membiasakan diri dengan makanan pejal (mengambil tiga hidangan sehari), dia seharusnya mengambil kira-kira 600ml / 20 auns atau satu pain susu formula sehari bersama pelbagai makanan lain sehingga usianya satu tahun. Selepas usia satu tahun, dia boleh bertukar dari formula ke susu lembu penuh krim.

Ingatlah bahawa ini hanya merupakan garis panduan am sahaja, dan anda akan mendapat tahu dari bayi sama ada dia mendapat terlalu banyak atau terlalu sedikit susu formula. Jika anda tidak pasti, sila bercakap dengan doktor anda.
Jangan menggantikan susu formula dengan makanan pejal terlalu awal
Apabila anda memperkenalkan makanan pejal kepada bayi anda pada usia kira-kira enam bulan, susu badan atau susu formula masih merupakan nutrisi utamanya sehingga dia berusia setahun.

Semasa bayi sedang membiasakan diri dengan makanan pejal (maksudnya bayi anda mengambil makanan pejal kurang daripada tiga kali sehari atau tidak makan banyak setiap kali), pada masa ini kebanyakan bayi tidak mendapat makanan pelbagai yang secukupnya untuk memenuhi keperluan nutrisinya. Pada peringkat ini, pengambilan susu formula setiap hari sepatutnya di sekitar 720ml / 24 auns.

Elakkan jus yang tidak mempunyai nutrisi yang sama dengan susu formula.
Bayi andalah yang akan membimbing
Semua bayi bukan mempunyai selera yang sama dan kebanyakan bayi bertukar selera dari hari ke hari dan bulan ke bulan. Bayi anda akan makan apabila dia memerlukan, yang penting ialah anda mengetahui kiu atau petanda yang diberinya dan bertindak balas secara yang sesuai.

Pastikan anda tidak memberikan susu secara automatik setiap kali bayi anda menangis - lama-kelamaan anda akan dapat membaca perlakuannya dan mula mengetahui sama ada dia lapar atau hanya memerlukan perhatian.


Apakah cara terbaik untuk menyimpan susu badan?

Untuk menyimpan susu badan, pilih bekas yang disterilkan dan bertutup dengan rapat.
Gelas atau plastik keras adalah pilihan yang lebih baik untuk menyimpan susu bagi tempoh yang lama.
Beg sejuk khas juga boleh dibeli. Pilih beg sejuk beku yang tebal atau bahagian luarnya diperbuat daripada nilon.

Anda boleh menyimpan susu badan:
Pada suhu bilik tidak melebihi daripada 25 darjah C, selama empat jam.
Dalam peti ais bersuhu 4 darjah C atau lebih rendah tidak melebihi 24 jam.
Dalam peti sejuk beku bersuhu -20 hingga -18 darjah C, yang tidak mempunyai kitar nyahbeku, selama tiga hingga enam bulan.
Simpanlah susu di bahagian belakang peti sejuk atau peti sejuk beku, jauh dari pintu sebab item yang disimpan di hadapan lebih mudah terjejas dengan perubahan suhu semasa anda membuka peti sejuk beku.

Sebagai tambahan kepada garis panduan, elok juga bagi anda mengetahui perkara yang berikut:
Anda boleh mencampurkan susu yang baru dipam dengan susu beku jika ia didinginkan dahulu sekurang-kurangnya sejam, dan jumlahnya adalah kurang daripada jumlah susu yang telah beku.
Jika anda akan membekukan susu badan, lakukannya dalam masa 24 jam.
Susu yang dialihkan dari peti sejuk beku ke peti ais boleh disimpan sehingga 24 jam.

Susu segar mengekalkan lebih banyak ciri-ciri perlindungannya berbanding dengan susu beku, jadi sejauh mana yang boleh, gunakan susu yang disejukkan dan bukan susu beku untuk menyusukan bayi anda. Tetapi ingatlah bahawa susu badan yang dibekukan masih mempunyai lebih khasiat kesihatan daripada susu formula.

Ingatlah, apabila anda mengepam susu, cuci tangan anda dan pastikan pam buah dada dicuci, dibilas dan disterilkan dengan betul untuk mencegah sebarang bakteria dari membiak dalam susu tersebut.


Bagaimanakah saya boleh meningkatkan jumlah susu yang saya keluarkan?

Lebih kerap anda mengeluarkan susu, akan lebih banyak susu yang dihasilkan, tetapi menyusukan dengan lebih kerap (selagi susu masih mengalir) adalah lebih efektif daripada menyusukan dalam masa yang lebih panjang. Apabila anda berjauhan dengan bayi anda, dan perlu mengepamkan susu keluar, cuba relaks ketika itu dan fikirkanlah bayi anda, dan jika perlu, bawa gambarnya bersama atau barang kepunyaannya seperti baju atau selimut. Ini membantu merangsang refleks yang menenangkan, yang terhenti buat sementara jika anda tertekan atau letih.

Menggunakan pam secara berganda mengambil masa yang lebih singkat. Juga, menyusukan bayi di sebelah buah dada sambil mengepam buah dada yang lagi satu juga akan mempercepatkan proses. Meletakkan flanel hangat pada buah dada anda atau mandi air panas sebelum mengepam akan membantu meningkatkan bekalan darah ke kawasan tersebut dan ia akan memudahkan lagi proses pengaliran. Walaupun ramai ibu mendapati pam buah dada mudah dan sesuai digunakan, tidak semua buah dada wanita akan bertindak balas dengan baik kepada pam buah dada – sesetengah daripadanya akan mendapati bahawa mengeluarkan susu menggunakan tangan adalah lebih efektif.

Jika anda merancang untuk kembali bekerja, anda akan merasa kurang tertekan jika anda sudah mula mengepam beberapa minggu lebih awal. Ini bukan hanya memberikan masa untuk anda berasa yakin dengan keupayaan anda untuk mengeluarkan susu, tetapi anda juga akan mempunyai bekalan susu beku untuk kegunaan di masa hadapan. (Baca dengan lebih lanjut mengenai bagaimana untuk menyimpan susu badan dengan selamat.)

Mengeluarkan susu selalunya menjadi lebih produktif dengan latihan, jadi jangan risau jika anda hanya mengeluarkan sedikit susu pada awalnya. Waktu terbaik untuk mengeluarkan susu berbeza bagi setiap wanita tetapi buah dada anda selalunya berasa lebih penuh pada waktu pagi. Pilih masa yang mana anda tidak tergesa-gesa dan tidak akan diganggu.


Disemak semula oleh pendidik antenatal dan perunding penyusuan ibu Jennifer Hor. Beliau juga adalah penulis bersama Asian Parenting Today


Duktus tersumbat

Apa itu duktus tersumbat?
Terdapat dua jenis duktus tersumbat. Jika anda mengalami benjolan bengkak di buah dada anda yang berasa sakit, lazimya disertai radang kemerahan yang bertompok pada kulit berdekatan benjol itu, ini dikatakan "duktus susu tersumbat". Malah, duktus ini sebenarnya tidak tersumbat tetapi tisu di sekitar duktus susu itu radang dan menekan duktus tersebut. Duktus tersumbat sebenarnya adalah mastitis di peringkat awal.

Duktus yang betul-betul tersumbat jarang berlaku dan selalunya berlaku dalam beberapa minggu atau bulan selepas ibu mula menyusukan. Biasanya benjolan itu sakit dan kadang-kala terdapat juga tompok merah.

Sesetengah wanita akan mengesan satu tompok putih kecil pada hujung puting mereka, iaitu tanda saluran tersumbat dan sel kulit tumbuh di atasnya. Ini sebenarnya ialah lecur yang mudah dirawat. Jika anda menghidapinya, anda boleh merawatnya dengan mencucuk hujungnya dengan jarum yang steril. Lakukan ini selepas bayi anda telah menyusu iaitu apabila kulit anda lebih lembut.
Apa punca duktus tersumbat?
"Duktus tersumbat" (deskripsi yang lebih tepat ialah radang duktus) selalunya disebabkan oleh buah dada yang tidak "diperah" dengan efektif oleh bayi semasa dia menyusu. Jika buah dada tidak disalirkan dengan betul, susu akan terus "mengundur" disebabkan penhasilan lebih cepat daripada saliran. Susu ini akan dipaksa mengalir ke tisu sekitar yang akan menyebabkan keradangan, tisu jadi merah, panas dan sakit.

Perasaan seakan-akan selesema mungkin mengiringi mastitis dan ianya bukanlah tanda jangkitan (walaupun mastitis boleh menjadi jangkitan, selalunya ia adalah keradangan). Perasaan seakan-akan selesema ini adalah tanda bahawa badan anda menyangkakan susu itu sebagai protin asing dan sistem imuniti anda bertindak melawannya.
Apa yang boleh saya lakukan mengenainya?
Masalah duktus tersumbat boleh diselesaikan dengan memastikan bayi anda menyusu dengan efektif. Untuk melakukannya, dia mesti melekap pada dada anda dengan rapat. Panduan langkah-demi-langkah kami menunjukkan bagaimana ini dilakukan.

Adalah penting untuk bertindak dengan segera supaya anda dapat menghapuskan simptom awal sebelum ia mengembang menjadi mastitis sebenar.

Jika boleh, hubungilah pakar runding penyusuan dengan segera. Beliau dapat memastikan cara pelekapan bayi yang betul dan membantu bayi anda menyusu dengan efektif. Ini akan membolehkan susu terus disalirkan terus melalui buah dada anda. Rujuk penyusuan A-Z kami untuk bantuan atau berbincang dengan pakar pediatrik, pakar obstetrik atau doktor keluarga anda yang boleh mencadangkan seorang pakar runding.

Buat masa ini, ingatlah bahawa:
Penting untuk terus menyusukan bayi anda walaupun ianya menyakitkan. Menyusulah sekerap mungkin dan elakkan masa yang panjang di antara penyusuan.
Mempelbagaikan posisi penyusuan boleh membantu bayi anda melekap dengan lebih baik.
Mengambil panadol boleh membantu melegakan keradangan dan kesakitan.
Menggunakan pam buah dada selepas setiap penyusuan boleh membantu mengeluarkan susu.
Mengurut buah dada anda sebelum dan selepas penyusuan adalah sangat efektif.
Meletakkan kain flanel yang hangat (atau sejuk) di buah dada, bermandikan air panas dan urutan lembut juga boleh membantu.

Jika simptom anda tidak menyusut (selalunya selepas 24 jam) atau jika anda mula berasa sakit dan seakan-akan mendapat selesema, hubungilah doktor anda. Anda mungkin menghidapi mastitis dan anda memerlukan antibiotik jika anda mendapat jangkitan. Bacalah artikel kami mengenai mastitis untuk maklumat lanjut.
Adakah ini akan menjejaskan bayi saya?
Kadang-kala, aliran susu anda pada buah dada yang terjejas itu lebih perlahan daripada biasa dan ini mungkin menyebabkan bayi anda menjadi "cerewet" apabila menyusu pada buah dada tersebut. Selain itu, ia tidak akan menjejaskan bayi anda.
Bolehkah saya terus menyusu?
Adalah penting untuk terus menyusu supaya bayi anda dapat menyalirkan buah dada dan mengeluarkan semua susu, dan anda boleh mengelakkan daripada meng


Ibu bekerja dan mengepam susu

Apakah kelebihannya mengepam susu di tempat kerja?
Mengepam susu badan di tempat kerja boleh menjadi suatu gangguan, dan melakukan perkara yang peribadi ini di persekitaran kerja adalah pelik. Tetapi kebanyakan ibu mengetahui faedahnya adalah lebih berbanding kesukarannya. Anda akan dapat membekalkan faedah kesihatan dan khasiat yang hanya diperolehi dari susu badan kepada bayi anda, dan mengepam susu badan merupakan satu cara yang baik untuk anda berasa rapat dengan bayi anda pada waktu-waktu anda di tempat kerja.

Satu perkara terbaik mengenai mengepam susu badan di tempat kerja ialah anda pulang ke rumah kepada bayi yang masih mahu menyusu - anda boleh mendakapnya dengan segera, memperkuatkan ikatan anda, dan memeliharanya dengan cara yang tidak boleh dilakukan oleh orang lain. Untuk memastikan bayi anda masih mahu menyusu apabila anda pulang ke rumah, minta penjaga anda supaya jangan memberikan susu kepadanya sejam sebelum anda pulang atau berikannya hanya sedikit susu untuk menghilangkan rasa laparnya. Dengan ini, anda dan bayi anda akan tertunggu-tunggu untuk bersama setiap hari.
Bagaimana saya boleh mengepam susu badan dengan baik di tempat kerja?
Anda akan memerlukan:
satu pam – pam elektrik berbentuk dua adalah yang paling efisien tetapi harganya mahal (ramai wanita juga selesa menggunakan pam tangan);
botol susu;
akses kepada peti sejuk atau kotak sejuk;
lapit buah dada.

Elok sekiranya anda mula mengepam susu badan di rumah sebelum kembali bekerja selepas bersalin. Ini ialah supaya anda tahu apa yang sebenarnya akan berlaku dan dapat membiasakan diri dengan sensasi aneh apabila dua sarung pam ditekan pada buah dada anda. Anda harus mengepam sama kerap seperti kekerapan bayi menyusu sebab anda boleh menyimpan susu itu dalam peti sejuk sebagai bekalan. Sekiranya anda mengepam secara kerap tanpa mengikut jadual menyusu, anda akan mendapat sedikit susu sahaja berbanding dengan mengepam pada waktu menyusu penuh; walau bagaimanapun, jika anda mengepam semasa waktu bukan menyusu dan di samping itu menyusukan bayi pada masa yang sama, anda akan menghasilkan susu berlebihan dan akan berasa tidak selesa. Bila anda baru mula mengepam, anda mungkin dapat mengumpulkan sedikit susu sahaja, tetapi tidak lama nanti, anda akan mendapat beberapa auns setiap kali mengepam selama 15 hingga 20 minit.

Secara idealnya, anda perlu mempunyai akses ke sebuah bilik persendirian di tempat kerja, seperti bilik pejabat yang tidak digunakan atau bilik persidangan atau bilik stor yang besar dan bersih yang lengkap dengan kerusi, meja dan poin kuasa. Minta staf sumber manusia untuk mencadangkan tempat sesuai dan cuba dapatkan sokongan rakan sekerja atau pengurus anda. Jika terdapat permintaan lain (mungkin seorang lagi ibu yang menyusukan), anda boleh meminta disediakan bilik ibu-ibu susu di pejabat. Senario paling teruk ialah apabila anda perlu mengepam di kubikel bilik air. Pakar BabyCenter Jennifer Hor mencadangkan supaya anda hanya melakukannya untuk mengurangkan kebengkakan. Melihat keadaan (lazimnya) kurang ideal bilik-bilik air di Malaysia, susu yang dipam perlu dibuang sahaja.
Adakah saya perlu memberitahu rakan sekerja saya bahawa saya sedang mengepam susu?
Anda tidak perlu memberitahu rakan sekerja anda apa yang anda lakukan semasa waktu rehat anda jika anda berasa tidak selesa, tetapi anda perlu memberitahu ketua anda. Dia perlu tahu bahawa mengepam susu tidak akan menganggu kerja anda, jadi yakinkannya bahawa menyusukan bayi anda dengan cara ini akan menenangkan anda sebab anda tahu bayi anda akan mendapat yang terbaik. Ini akan membuatkan anda menumpukan perhatian sepenuhnya pada kerja.
Bagaimanakah saya boleh memaksimakan pengeluaran susu badan saya?
Relaks dan lihat gambar bayi anda atau gambarkan rupanya semasa anda mengepam. Setelah pam buah dada berfungsi dengan baik, ramai ibu mendapati yang mereka boleh menggunakan masa mengepam tersebut dengan pembacaan berkaitan kerja.

Bilakah saya perlu mengepam?
Ia bergantung kepada anda tetapi cuba melakukannya pada masa yang sama setiap hari. Jika anda boleh mengepam setiap tiga jam, anda akan boleh menghasilkan jumlah susu yang diperlukan oleh bayi anda. Mengepam sekali atau dua kali sehari adalah lebih realistik, dan ianya mencukupi untuk memenuhkan bekalan susu anda untuk penyusuan pada waktu pagi, petang dan hari minggu.
Bagaimanakah saya memindah, menyimpan dan menghangatkan susu badan?
Ia adalah penting untuk menyediakan bekalan di dalam peti beku sebelum anda kembali bekerja sebab anda akan memerlukan susu yang secukupnya pada hari pertama anda bekerja.
Pam dan simpan susu sama ada dalam botol kaca atau plastik atau beg plastik yang dibuat khas untuk tujuan ini. Kajian menunjukkan bahawa sel darah putih mungkin akan melekat pada kaca dan tidak pada plastik, dan ini menjadikan plastik sebagai pilihan yang lebih baik (botol kaca tidak boleh dibekukan sebab ia akan retak). Kelemahan beg plastik ialah ia mudah terkoyak dan ini hanya akan disedari setelah susu mencair. Ia juga mudah terbalik semasa sedang dicairkan! Labelkan dan letakkan tarikh pada botol dan beg, dan gunakan mengikut tarikh terawal dahulu. Pastikan ada ruang pada botol atau beg untuk pengembangan susu semasa pembekuan.
Simpan susu yang baru dipam (dilabelkan dengan nama anda) dalam peti sejuk pejabat atau bekas pendingin semasa di tempat kerja. Bawa ia pulang dalam bekas pendingin yang berisi pek ais jika perjalanan anda melebihi 30 minit – susu yang baru dipam adalah OK pada suhu bilik iaitu 25 darjah Centigrade atau lebih rendah untuk sehingga empat jam. Jika anda memandu, halakan alat penghawa dingin pada susu sepanjang perjalanan ke rumah anda.
Jika anda menyejukkan atau mendinginkan susu yang dipam, anda boleh menambahkannya ke dalam botol yang sudah mengandungi susu beku.
Jika anda menyejukkan susu yang anda pam pada hari Isnin, penjaga anda boleh memberikannya kepada bayi anda pada hari Selasa dan seterusnya.
Cairkan susu yang beku dengan memegang botol atau beg di bawah aliran air suam atau letakkan di dalam mangkuk yang berisi air suam. Jangan guna ketuhar gelombang mikro atau dapur: suhu tinggi akan memusnahkan sesetengah nutrien. Susu akan berpisah dari patinya, jadi anda perlu menggoncangkannya sedikit semasa menghangatkan atau sebelum memberikannya kepada bayi anda.


Tanda-tanda yang menunjukkan bayi anda mendapat susu yang mencukupi

Bagaimana saya akan tahu jika bayi saya mendapat susu yang cukup?
Dalam beberapa minggu pertama, anda mungkin tertanya-tanya jika bayi anda mendapat susu yang secukupnya, terutamanya jika dia mahu menyusu setiap masa atau ternampak tidak puas selepas menyusu. Apabila telah lepas satu atau dua hari pertama, bayi anda akan selalu berasa lapar. Dan kemungkinannya memang dia lapar, sebab susu badan selesai dicernakan dalam dua jam selepas dia menyusu.

Kebanyakan bayi baru lahir mahu menyusu lapan hingga 15 kali sehari pada tiga atau empat hari pertama kehidupannya. Ramai bayi yang masih menyusu 10-12 kali sehari selepas minggu pertama. Bayi akan terus menyusu begini sehingga satu minggu lagi sebelum mengurangkan penyusuan ke lapan hingga 10 kali sehari.

Susukan bayi anda sekerap yang dia kehendaki. Anda dapati bahawa anda tidak boleh lagi melakukan kerja harian biasa dalam beberapa minggu pertama semasa menyempurnakan rutin menyusukan bayi.

Malangnya, menimbang berat badan bayi pada beberapa hari pertama tidak akan menyakinkan anda, sebab berat badan bayi baru lahir selalunya turun lima hingga 10 peratus daripada berat lahir mereka dalam minggu pertama atau seterusnya. Walau bagaimanapun, bayi anda sepatutnya menambah berat badan selepas itu, dan jika anda menimbangnya semula pada hari ke-10 hingga ke-14, anda akan mendapati berat badan bayi anda sudah pulih kepada berat lahirnya.

Terdapat beberapa cara untuk mengukur jika bayi anda menyusu secukupnya, dan terdapat juga tanda-tanda yang dia tidak menyusu secukupnya. Penyahidratan dalam bayi baru lahir jarang berlaku tetapi anda perlu mengetahui tanda-tanda bayi menyusu dengan sempurna supaya anda boleh menghubungi doktor anda jika terdapat sebarang keadaan yang tidak menyenangkan. Ini termasuklah:
Bayi anda menyusu lapan hingga 10 kali sehari pada dua atau tiga minggu pertama.
Buah dada anda sudah melepaskan susu sepenuhnya dan berasa lebih lembut selepas penyusuan.
Kulit bayi anda berasa tegang – ia akan memantul semula apabila dicubit.
Sepatutnya terdapat sekurang-kurangnya enam kali tukaran lampin basah dalam masa 24 jam. (Lebih mudah untuk mengetahui lampin biasa yang basah daripada lampin pakai buang yang basah.) Urin bayi anda akan berwarna jernih dan tidak berbau.
Kelihatan bayi menelan semasa penyusuan.
Najis bayi anda berwarna kuning gelap atau sering gelap, atau najis semakin berwarna cerah pada hari kelima selepas kelahiran.
Apakah tanda-tanda amaran bahawa bayi saya tidak mendapat susu secukupnya?
Tanda-tanda bahawa bayi anda tidak mendapat susu secukupnya selalunya termasuk perkara yang berikut:
Bayi anda tidak mendapat balik berat lahirnya atau menambahkan berat badan selepas dua minggu.
Payu dara anda tidak berasa lebih lembut selepas penyusuan.
Bayi anda meragam atau sering letih.
Pipi bayi anda lekung atau membuat bunyi berdecit semasa menyusu. (Ini adalah tanda yang bayi anda tidak menghisap dengan betul dan anda perlu mendapatkan nasihat pakar perunding penyusuan untuk memastikan anda menggunakan teknik yang betul.)
Selepas hari kelima kelahiran, anda tidak menyalin lampin bayi anda sebanyak enam hingga lapan kali dalam masa 24 jam.
Bayi anda tidak membuang air besar sekurang-kurangnya sekali sehari atau najisnya masih berwarna gelap lima hari atau lebih selepas kelahiran.
Bayi anda semakin berwarna kekuningan, bukannya semakin kurang, selepas minggu pertama.
Muka bayi anda tidak berisi dalam masa tiga minggu.
Kulit bayi anda tetap berkerut selepas minggu pertama.

Jika anda risau mengenai sebarang tanda-tanda berikut, hubungi doktor atau ahli pediatrik keluarga anda.

Anda akan tahu yang anda menyusukan bayi dengan secukupnya apabila:
bayi anda melekap pada buah dada anda dengan baik dan menyusu apabila terasa lapar;
penyusuan adalah selesa dan tidak menyakitkan;
dan, bayi anda akan menukar ritmanya semasa menghisap dan berhenti seketika semasa penyusuan, mula menyusu tanpa berhenti dan melepaskan hisapan secara spontan apabila sudah kenyang.

Jika bayi anda menunjukkan tanda-tanda berikut, anda menyusukannya dengan secukupnya. Salah satu perkara yang paling sukar semasa memulakan penyusuan ialah merasa yakin bahawa anda menyusukan bayi anda secukupnya. Memang anda menyusu dengan betul, tetapi jangan teragak-agak untuk mendapat nasihat dan bantuan daripada ahli pediatrik, doktor keluarga atau perunding penyusuan semasa peringkat awal penyusuan.


Menyusu Badan Kali Pertama

Jika anda baru mula memberi bayi anda susu badan, anda sedang melakukan perkara terbaik untuknya. Namun jika ia tidak berlaku secara natural, janganlah bimbang. Ramai ibu yang sukar melakukannya sehinggalah mereka telah biasa. Kami akan membantu anda dalam langkah-langkah pertama ini.
Benarkah susu ibu adalah yang terbaik?
Benar, susu ibu atau susu badan adalah makanan terbaik untuk bayi anda. Tanyalah mana-mana pakar kesihatan dan mereka akan mengatakan bahawa cara yang paling sihat untuk memberi makan kepada bayi baru lahir ialah dengan menyusukan bayi anda. Bayi yang diberi susu badan sejak lahir kurang berkemungkinan jatuh sakit dalam tahun pertamanya. Memberi bayi susu badan dapat membantunya mengelakkan penyakit seperti:
gastroenteritis;
pneumonia dan bronkolitis;
jangkitan salur kencing;
ekzema;
jangkitan telinga.
Susu ibu juga dapat mengekalkan kesihatan bayi untuk jangka masa panjang. Satu kajian menunjukkan bahawa mereka yang diberi susu badan ketika bayi mempunyai tekanan darah yang lebih rendah, kadar kolesterol lebih rendah dan kurang berkemungkinan menghidap penyakit diabetes jenis 2 apabila dewasa berbanding mereka yang diberi susu formula.

Namun faedahnya bukan terhad kepada bayi sahaja. Menyusu badan juga baik untuk anda. Ia dapat mengurangkan risiko menghidap kanser payu dara sebelum menopaus (putus haid). Ia juga membantu melindungi anda daripada kanser ovari dan osteoporosis (tulang lemah) ketika lanjut usia.

Organisasi Kesihatan Dunia dan Kementerian Kesihatan Malaysia mengesyorkan supaya bayi diberi susu badan sahaja selama enam bulan yang pertama. Mereka juga menasihatkan para ibu supaya meneruskan penyusuan badan setelah bayi mula makan makanan pejal, sehingga usia bayi satu tahun atau lebih, jika boleh.

Susu ibu merupakan sumber makanan yang lengkap; ia mengandungi semua nutrien yang diperlukan oleh bayi anda. Ia mengandungi sekurang-kurangnya 400 jenis nutrien termasuk hormon dan bahan melawan penyakit yang tidak terdapat dalam susu formula. Malah, kandungan nutriennya juga berubah mengikut keperluan bayi anda semasa dia membesar. Ketahui dengan lebih lanjut mengenai bagaimana badan anda menghasilkan susu badan.

Dan selain daripada manfaat pengembangan minda dan imuniti terhadap jangkitan yang terkandung dalam susu ibu, yang tidak boleh ditiru oleh mana-mana susu formula, penyusuan badan boleh membantu membina ikatan istimewa antara anda dan bayi anda.
Persediaan untuk penyusuan badan
Asalkan sahaja anda sihat, tidak banyak yang perlu dilakukan sebagai persediaan bagi penyusuan badan. Tetapi anda boleh bersedia dari segi minda. Belajarlah sebanyak mungkin mengenai penyusuan badan sebelum bayi anda lahir. Galakkan juga suami anda untuk belajar mengenai penyusuan badan supaya dia boleh memberi sokongan dan galakan kepada anda.
Bagaimanakah cara untuk mula menyusukan bayi saya?
Memandangkan sesi penyusuan boleh mengambil masa dari tujuh hingga ke 40 minit, pilihlah tempat yang selesa untuk anda. Keadaan persekitaran adalah sangat penting, terutamanya pada peringkat awal ketika anda masih perlu membiasakan diri. Jika anda mudah diganggu oleh bunyi bising, cari tempat yang senyap. Jika anda mudah bosan, anda mungkin mahu menyusukan bayi di hadapan televisyen, tetapi hanya jika cara itu berkesan bagi anda dan bayi. Cubalah beberapa tempat yang mungkin dahulu sehingga anda menjumpai tempat yang sesuai untuk anda.

Pegang bayi anda dalam posisi yang tidak membuatkan lengan dan belakang anda sakit. Letakkan seberapa banyak kusyen di sekeliling anda untuk sokongan. Ramai wanita mendapati posisi melengkok seperti buaian adalah paling selesa untuk mereka walaupun kegemaran ibu mungkin berlainan. Pastikan anda dan bayi berada dalam keadaan selesa sebelum mula menyusukan.

Perhatikan bagaimanakah rasa pada buah dada anda semasa bayi anda melekap padanya. Bayi sepatutnya menghisap satu mulut penuh payu dara anda. Jika pelekapan menyakitkan, lepaskan lekapan dengan memasukkan jari kelengkeng anda di antara gus


Diet untuk ibu menyusu

Apa yang anda dan bayi anda perlukan semasa menyusui?

Sesetengah kalori yang diperlukan untuk penghasilan susu badan dibekalkan oleh simpanan lemak badan semasa kehamilan. Walau bagaimanapun, kalori tambahan diperlukan melebihi had pengambilan pra-kehamilan anda untuk memberikan tenaga yang secukupnya untuk membekalkan keperluan bayi anda yang sedang membesar.

Apabila anda mula mencerai susu dengan bayi anda, keperluan kalori anda akan kembali ke tahap pra-kehamilan secara perlahan.

Apa yang perlu saya makan semasa menyusui?

Anggap penyusuan badan sebagai motivasi berterusan untuk mengikuti diet yang sihat sepertimana yang anda ikuti semasa kehamilan.

Fokus ke atas pengambilan bijiran penuh seperti nasi perang dan bijiran, buah-buahan dan sayur-sayuran segar dan makanan yang memberikan banyak protin, kalsium dan zat besi

Pilih snek yang berkhasiat seperti yogurt, kekacang dan kekeras, telur dan sandwic yang diperbuat daripada roti gandum penuh.

Adalah baik jika anda menghadkan pengambilan makanan bergoreng dan juga makanan yang disediakan dengan minyak sapi dan santan kelapa.

Dalam sesetengah komuniti, mungkin terdapat pantang terhadap sesetengah jenis makanan untuk bulan pertama atau 44 hari selepas kelahiran.

Walau bagaimanapun, pakar-pakar tetap mengatakan bahawa anda tidak perlu menghadkan diet anda kecuali bayi anda menunjukkan tanda-tanda sensitif selepas menyusu.

Minum banyak air untuk mengekalkan bekalan susu anda,

Pastikan anda minum banyak air – lapan sehingga 12 gelas air sehari adalah mencukupi.

Untuk kepelbagaian, anda boleh pilih jus buah-buahan atau sayur-sayuran, air kurma merah, susu soya tiada gula dan minuman dadeh. Ini akan membantu badan anda untuk menghasilkan susu yang diperlukan oleh bayi anda.

Berjaga-jaga dengan apa yang anda makan dan minum,

Sila beringat bahawa bahan seperti kafein, alkohol dan toksin lain boleh meresap ke susu badan anda, jadi anda perlu mengelak dari memakannya secara berlebihan.

Nikotin dari rokok dan ubat juga boleh masuk ke dalam susu badan anda dan perlu dielakkan (doktor anda boleh menasihatkan anda mengenai kesesuaian ubat-ubat tertentu bagi rawatan).

Anda boleh mengetahui jika anak anda sensitif kepada sesuatu yang anda makan atau minum kerana dia akan menunjukkan ketidakselesaannya dengan menjadi resah selepas menyusu, menangis tidak boleh ditenangkan atau tidak lena tidur.

Jika bayi anda alah kepada sesuatu yang anda makan, anda boleh lihat reaksi pada kulitnya (ruam atau gatal-gatal), dalam pernafasannya bunyi berdehit atau kesesakan), atau dalam najisnya (warna hijau atau bermukus). Hubungi pakar pediatrik anda untuk nasihat lanjut.

Sesetengah wanita tahu bahawa makanan berempah atau pedas akan memberi masalah kepada bayi mereka, jadi proses mencuba adalah panduan terbaik anda sebab makanan yang merangsang keadaan tidak selesa berbeza dari satu bayi ke bayi yang lain. Jika anda boleh makan ayam halia atau sayur kari pedas tanpa membawa masalah kepada bayi anda, makanlah. Sebagai satu peringatan kepada anda – beberapa punca kolik yang biasa ialah brokoli, kubis, bawang dan kubis Brussels.

Dapatkan zat besi yang banyak
Jika anda mengambil vitamin tambahan semasa anda hamil, anda tidak perlu mengambilnya lagi selepas kelahiran bayi anda. Walau bagaimanapun, anda mungkin memerlukan zat besi tambahan.

Ramai wanita telah menggurangkan simpanan zat besi mereka semasa tahun-tahun subur mereka. Tanyalah pakar obstetrik, doktor keluarga atau GP anda untuk mendapat nasihat.

Jika anda terus mengambil vitamin tambahan, ingatlah bahawa itu tidak boleh menggantikan habit pemakanan yang tidak baik. Berusahalah untuk mengambil diet yang seimbang dan pelbagai.

Bagaimana dengan diet semasa menyusui?

Kurangkan berat badan secara perlahan dengan menggabungkan diet sihat yang rendah lemak dengan senaman ringan. Penurunan berat badan yang cepat akan membahayakan bayi anda sebab mungkin ini membebaskan toksin - yang selalunya disimpan dalam lemak badan – ke dalam aliran darah, justeru meningkatkan jumlah pencemar yang akan masuk ke dalam susu badan anda.

Sebagai tambahan, penyusuan juga membantu membakar lemak yang terkumpul semasa kehamilan dan digunakan untuk menghasilkan susu.

Seorang ibu yang menyusui membakar lebih banyak kalori daripada yang tidak menyusui. Ini bermakna wanita-wanita yang menyusui boleh turun berat setengah kilogram sebulan, hanya kerana penggunaan tenaga yang diperlukan untuk menghasilkan susu.

Adalah baik menunggu 10 bulan sehingga setahun untuk kembali kepada berat pra-kehamilan anda. Jika anda mahu mengurangkan sedikit pengambilan makanan anda, tunggu sehingga sekurang-kurangnya enam minggu selepas kelahiran bayi anda. Menghadkan pengambilan makanan anda pada minggu awal laktasi akan mengurangkan bekalan susu anda.

Namun is kini tiada masalah lagi untuk mendapatkan kembali Berat badan asal
walaupun ketika sedang menyusu dengan memilih set menyusu SHAKLEE,

Inginkan Khidmat konsultasi penyusuan?
type 'ibu menyusu' dan hantar ke 016-7874269


Sunday, 18 January 2015

Pentingnya Penjagaan Diri Semasa Pantang Bersalin



Aspek penjagaan diri bagi ibu-ibu bersalin semakin dipandang remeh dan diambil ringan oleh ramai wanita hari ini, terutama amalan berurut, bertuam, bertungku, bertangas dan berbengkung atau berbarut. Tidak dinafikan amalan tersebut agak leceh, tetapi kesan dan hasilnya berpanjangan. Sekiranya penjagaan diri semasa dalam pantang diabaikan, kesannya mungkin tidak serta-merta. Namum, apabila melalui kelahiran yang banyak, usia pula meningkat, daya tenaga semakin menurun, barulah terasa lenguh-lenguh dan bisa urat, sendi serta otot, sakit pinggang dan kebas tangan. Apabila keadaan sedemikian berlaku, kebanyakan ibu menjadi dingin dan lemah tenaga batin.

Secara umumnya, wanita yang melahirkan anak berdepan dengan risiko peranakan rendah atau rahim turun. Ini kerana otot pelvis atau tulang kajang akan merenggang akibat peneranan yang kuat semasa proses melahirkan. Jika tidak dirawat dari awal, keadaan tersebut boleh menjadi penyebab kepada masalah kerap membuang air kecil atau terkencing apabila batuk, ketawa atau bersin. Jika kelahiran berulang, otot faraj akan semakin longgar sehingga mengakibatkan terjadinya prolaps atau keluar tombong.

Secara fizikal, keadaan urat saraf dan luka kelahiran sama ada secara normal atau pembedahan tidak banyak berbeza. Cuma luka kelahiran secara pembedahan adalah lebih ketara dengan kesan bukaan pada abdomen, tempat di mana bayi dikeluarkan, manakala ibu yang bersalin normal hanya mengalami luka di mulut rahim atau mulut faraj.

Ramai wanita hari ini mengganggap bersalin secara pembedahan tidak meninggalkan kesan longgar pada saluran faraj atau kesan lain pada peranakan, lalu sewenang-wenangnya memendekkan jangka masa berpantang. Dengan itu, jimak dimulakan dengan lebih cepat. Seyogialah diingatkan bahawa sebenarnya, bersalin secara pembedahan memerlukan lebih perhatian perubatan tradisional berbanding bersain secara normal.

Walaupun keadaan darah nifas mengering dan ibu sudah boleh bersuci dengan mandi wajib bagi menjalankan ibadah seperti solat, tetapi tidak semestinya boleh menunaikan tanggungjawab sebagai isteri dengan melakukan jimak. Ini kerana seluruh peranakan masih bengkak dan luka jahitan masih mentah. Bagi memulihkannya dengan sempurna, satu jangka masa yang panjang diperlukan, iaitu sekurang-kurangnya 60 hari. Sebaik-baiknya, setiap ibu bersalin menunggu sehingga melepasi hari yang ke 100 agar seluruh anggota peranakan pulih seperti sediakala, dan sekaligus dapat menjauhi masalah penuaan sebelum masanya. Bagi yang bersalin normal, ilmu perbidanan Melayu menekankan bahawa tempoh berpantang selama 60 hari adalah amat penting untuk memilihara mulut rahim serta seluruh peranakan yang masih lemah dan mentah.

Terdapat juga wanita yang mulai berjimak selepas dua minggu bersalin apabila darah nifas sudah kering kerana menurut kefahaman dan nasihat perbidanan moden. Walaupun persetubuhan dilakukan secara lembut, aktiviti tersebut akan mengganggu urat saraf peranakan yang menegang apabila mencapai inzal. Ketegangan urat saraf akan menyebabkan bentan urat, manakala gerakan kucupan mulut rahim akan membuka kesan luka bersalin yang masih dalam proses penyembuhan. Keluaran darah nifas yang lebat atau tumpah darah sering berlaku, sama ada dalam kalangan ibu bersalin normal atau secara pembedahan. Luka-luka jahitan di bahagian lapisan perut serta rahim akan mulai membengkak dan adakalanya jahitan terbertas dan mengakibatkan pendarahan.

Terdapat ramai wanita yang menamatkan pantang selepas 30 hari atau 40 hari bersalin. Walaupun didapati tidak berbahaya, tindakan tersebut memberi kesan yang buruk terhadap kewanitaannya. Keseluruhan peranakan, iaitu rahim, tiub Fallopio serta ovari yang masih belum pulih akan kembali membengkak, urat saraf akan menegang dan mulut rahim akan tersembul merkah dan mentah. Mungkin posisi rahim akan terganggu kerana organ tersebut baru sahaja mengecut dan walaupun sudah kembali ke tempat asal, kedudukannya masih belum mant

Thursday, 15 January 2015

Kelebihan Bengkung Dan Bertungku Selepas Bersalin

Faedah Bengkung Kepada Ibu

“Kehamilan dan pelahiran mengganggu badan wanita dan, kesemua otot-otot, tulang, urat, sendi, dan lain-lain, sudah bertukar keadaan dan menjadi kembang dan bengkak disebabkan pengaruh hormon hamil,” kata Datin Sharifah Anisah Barakbah, pengasas Nona Roguy (sekarang NR) dan penulis buku Ensiklopedia Perbidanan Melayu. “Bengkung boleh mengempiskan perut, mengecutkan rahim bengkak dan merapatkan faraj yang telah regang dan longgar.”

Berbengkung juga dipercayai boleh membantu:

Mengempiskan perut dan mengurangkan berat badan supaya potongan badan kembali kepada bentuk asal;
Melindungi organ dalaman dan membolehkannya lebih cepat kecut dan kembali ke tempat asal;
Membantu menyokong dan menguatkan otot abdomen yang lemah akibat regangan ketika mengandung;
Menggalakkan postur yang baik, justeru, membantu penyusuan bayi;
Memecahkan lemak dan selulit;
Mencegah dari makan berlebihan.

Anda perlu memakai bengkung berkualiti tinggi yang boleh dipakai dengan ketat sepanjang hari dan tidak terurai sampai mandi petang atau hari kemudiannya. Bengkung hendaklah dipakai sepanjang masa, siang dan malam (namun sekarang sesetengah wanita cuma memakainya untuk beberapa jam sahaja dalam sehari).

Pastikanlah ia dipakai secara betul, iaitu bermula dari bawah, tutupkan semua abdomen, dan ikat sampai ke bahagian di bawah payudara.

Bengkung yang terlalu pendek atau tidak dipasang dengan betul akan menjejaskan pemulihan rahim sebab rahim akan tertolak ke bawah.

Bengkung biasanya tidak dipakai begitu sahaja.
Lapiklah bengkung dengan kain buruk supaya tidak kotor, kemudian alaskan dengan daun-daunan seperti daun pandan atau lengkuas.
Sapukan minyak dengan ramuan rempah dan herba; sapu juga di bahagian belakang.
Jika sukar untuk mendapatkan daun-daunan herba, gunakanlah ubat krim bengkung yang boleh dibeli di kedai.

Sepatutnya, berbengkung sahaja tidak mencukupi. Amalan-amalan lain seperti urut, bertungku, jamu dan mandian herba melengkapkan amalan berpantang. Jika diikuti dengan taat dan sempurna, amalan berpantang boleh membantu ibu baru mengurangkan berat badan serta mengimbangi paras hormon mereka.

Faedah Bertungku Kepada Ibu

Selain bengkung dan rawatan lain yang dilakukan untuk melegakan dan menegangkan kembali otot-otot yang longgar, bertungku juga penting dalam proses mengembalikan kesegaran dan mengecutkan rahim. Bertungku bererti menuam bahagian tertentu badan dengan menggunakan batu atau besi yang dipanaskan (mungkin juga dengan bahan yang lain).

Tujuan bertungku ialah untuk megeluarkan saki baki darah kotor, mengecutkan dan memulihkan rahim dan juga urat saraf di sekeliling peranakan dan bahagian-bahagian lain. Rahim tidak akan bersih sepenuhnya jika darah berhenti awal dan ini mengugat kesihatan. Jadi, tujuan bertungku ialah untuk memastikan semua kotoran dan toksin dikeluarkan daripada badan. Ketika bertungku badan akan berpeluh dan terasa hangat. Ini akan memudahkan pemulihan tenaga.

Bertungku juga dipercayai dapat:

Memecahkan lemak;
Mengecutkan rahim dan organ yang bengkak akibat bersalin;
Mengembalikan tubuh badan kepada keadaan asal.

Bahagian Badan Yang Perlu Ditungku

Bahagian Peranakan

Bertujuan untuk mengecutkan peranakan yang membesar sewaktu mengandung. Peranakan juga perlu disangkak (dinaikkan) atas dengan menolak bahagian rahim dari bawah sehingga menghampiri bahagian pusat. Menyangkak hanya boleh dilakukan oleh orang yang mahir.

Peranakan yang tidak dinaikkan menyebabkan perut menjadi buncit dan rasa tidak selesa, seolah-olah ada benda menonjol yang hendak keluar dari faraj. Bertungku di bahagian ini memakan masa lebih kurang 25 minit. Bertungku juga memerlukan kemahiran. Ada juga orang yang menaikkan peranakan dengan berurut terlebih dahulu. Setelah itu barulah beralih ke bahagian lain, iaitu di bahagian kemaluan.

Bahagian Badan

Iaitu di bahagian dada, ulu hati, tengkuk, ketiak dan belikat. Bertungku di bahagian ini dilakukan ketika ibu dalam keadaan berbaring. Tungku diletakkan di sekitar buah dada, supaya darah mengalir dengan baik, membolehkan air susu keluar dengan lancar. Selepas itu baru beralih ke bahagian ulu hati, iaitu untuk memecahkan angin di bahagian perut dan ulu hati. Lakukan dalam masa lebih kurang 5 – 10 minit sahaja.

Setelah itu beralih ke bahagian ketiak kanan dan kiri. Kemudian barulah dilakukan di bahagian belikat kanan untuk beberapa minit, yang kemudiannya dipindahkan ke bahagian kiri.

Di bahagian tengkuk, bertungku dilakukan dengan meletakkan tungku di bawah tengkuk seperti orang berbantal. Bahagian ini perlu ditungku untuk memulihkan perjalanan darah di bahagian kepala dan leher.

Bahagian Bawah

Iaitu bahagian betis,paha, punggung, pinggang, pelipat, pergelangan kaki dan tapak kaki. Bertungku di bahagian-bahagian ini memerlukan masa antara 15 – 20 minit pada setiap bahagian. Pada bahagian terakhir, iaitu di tapak kaki, kaki dirapatkan menjadi satu kemudian digerakkan ke hadapan dan ke belakang, atau dengan mengolek-golekkan tungku ke hadapan dan ke belakang sekiranya tungku itu berbentuk bujur atau bulat. Biarkan tungku berada di bahagian ini sehingga sejuk.

Adalah lebih baik sekiranya ibu dibantu ketika bertungku, terutamanya pada hari pertama, kedua dan ketiga. Walaupun demikian, membakar tungku perlu dilakukan oleh orang lain kerana ia merupakan kerja berat bagi seseorang ibu yang baru bersalin. Dengan adanya tungku-tungku moden di pasaran, mungkin sedikit sebanyak dapat mengurangkan beban bagi ibu-ibu ini. 

Sumber: Kak Engku Bidan Bersalin

Pakej Bengkung Dan Tungku

Kami ada menyediakan Pakej Bengkung Dan Tungku Herba.

Pakej ini terdiri daripada:

4 Sebab tiba-tiba anak kerap menyusu

Ada 4 sebab yang biasanya menjadi punca tiba-tiba baby kerap menyusu:

Growth Spurt

Sedang nak membesar lah tu. Tu yang perlukan extra zat dan nutrisi dari susu ibu

TAK SIHAT
Especially kalau baru nak demam, kita belum rasa panasnya, baru dedar badan.

Itu petanda dia nak keep hydrated untuk cepat sihat semula.

Kalau baby batuk, lagi lah kena kerap menyusu sebab dia nak hilangkan gatal kat tekak dia.

Saya pernah berpengalaman menghadapi Muhammad batuk berterusan selama 2 minggu. Masa tu umur setahun lebih kot.

Tapi doktor just cakap, keep on breastfeeding. Tak perlu bagi ubat sebab ubat tak recommended untuk budak bawah 2 tahun.

Alhamdulillah tak lama lepas tu hilang sendiri batuknya

Rindu kat mak

Especially kalau anda outstation berhari-hari dan tinggal anak dengan orang lain.

Eh baby pun tahu rindu mak dia tau.

Mesti nak bergayut lama-lama sebab rindu. Jangan pulak marah baby bila dia nak nenen lama

Gatal Gusi

Saja nak nyusu lama-lama, nak hilangkan sakit gusi.

Kalau bernasib baik, dia tak gigit lah. Tapi kalau dia gatal gusi sangat, sakit juga bila kena gigit.

Tips Untuk Kekal Bertenaga Sambil Menyusu Si Manja

Tapi letih la kan bila baby kerap sangat menyusu.

Untuk atasi letih, ibu boleh amalkan banyakkan minum air kosong,  di samping amalkan supplement pemberi tenaga.

Bila ibu tak letih, bertenaga, mood pun mesti ceria =)

Nak senyum dengan anak pun, no hal

Shaklee ada produk Combo untuk kekal bertenaga; ESP dan juga Vita-Lea.

Kedua-duanya boleh bertahan sehingga 2 bulan dan berharga hanya RM248.75

Set Pantang Shaklee


Alhamdulillah
Pertama skali
TAHNIAH buat mommies yg berjaya bertaruh nyawa untuk melahirkn permata tercinta!!!

AnugerahNya yg amat indah..
Sakit tapi sgt gembiraaa...sy fhm perasaan tu,

Lpas dh bersalin berazam dn kuatkn smgt nk jaga baby supaya sihat,ceria dan membesar dgn sempurna, btul tak?

Azam yg kuat itu perlu dihadiri bersama dgn tenaga mommy tau,
Kalau mommy pun tak brp sihat dn tak bertenaga, ksian ke baby.... Saat ni dy perlukn perhatian mommy, pertama kali melihat dunia ni, baby blum serasi lagi....masih perlukn perhatian mommy...

Oleh itu mommies haruslah kuat,sihat dn beetenaga...saya cdgkn Set pantang shaklee..

Knape Shaklee???
Owwwwhhh..sungguh owsOm...
Mari kte lihat fungsi stp satu ;)

Fungsi Vitalea di Dalam Set Berpantang Shaklee

❤Multivitamin terbaik yang lengkap dengan vitamin dan mineral yang diperlukan tubuh

❤Membantu ibu-ibu yang berpantang makan mendapat zat nutrisi sepenuhnya sepanjang tempoh berpantang

❤Mengandungi zat besi yang penting untuk pembentukan sel darah merah bagi menggantikan kehilangan darah semasa bersalin

❤Membantu mengekalkan zat besi di dalam susu ibu pada paras yang selamat (untuk keperluan bayi di bawah 6 bulan)

❤Memberi stamina dan tenaga kepada ibu berpantang berjaga malam untuk menjaga bayi

Fungsi B Complex di Dalam Set Berpantang Shaklee

❤Kumpulan Vitamin B yang sangat penting dalam menjaga kesihatan saraf

❤Memberi tenaga kepada ibu berpantang berjaga malam untuk menjaga bayi

❤Membantu mengelakkan ibu dari tekanan / meroyan

❤Meningkatkan tahap metabolisma ibu

Fungsi Vitamin C di Dalam Set Berpantang Shaklee

❤Bersifat “Sustained Release” iaitu 100mg Vitamin C dilepaskan setiap jam bagi memenuhi keperluan Vitamin C secara berterusan

❤Membina antibodi tubuh ibu berpantang dan bayi melalui penyusuan susu ibu

❤Membantu penyembuhan luka bersalin dengan cepat

❤Meningkatkan penyerapan zat besi ke dalam tubuh

Fungsi Zinc Complex di Dalam Set Berpantang Shaklee

❤Sangat penting untuk membantu penyembuhan luka dalaman dan luaran

❤Terdapat banyak kandungan zinc di dalam ikan haruan, antara petua orang-orang tua yang membantu penyembuhan luka bersalin

❤Mengelakkan rambut ibu daripada gugur

#setpantang
#ummuhana0167874269

Kenapa pilih B complex dlm Berpantang?


4 Sebab kenapa pilih B Complex dlm set berpantang

♥Kumpulan Vitamin B yang sangat penting dalam menjaga kesihatan saraf

��Memberi tenaga kepada ibu berpantang berjaga malam untuk menjaga bayi

❤Membantu mengelakkan ibu dari tekanan / meroyan

��Meningkatkan tahap metabolisma ibu

Thursday, 8 January 2015

Tips Berjaya di dalam Penyusuan


Tips Berjaya di dalam Penyusuan

Untuk berjaya di dalam penyusuan susu ibu ini, beberapa prinsip asas harus dipegang dan dijadikan disiplin setiap hari untuk diikuti.

1) Kerapkan direct feeding :
Menyusu secara terus adalah stimulation terbaik. Jika tidak dapat direct feeding, disiplinkan diri untuk mengepam susu setiap 2 atau tiga jam sehari sepanjang waktu bekerja. Pastikan anda benar-benar mengosongkan Breast selepas mengepam, boleh dilakukan selama 20 -30 minit bergantung kepada badan masing-masing.

2) Banyakkan minum air kosong.
Minumlah air yang banyak, kerana jika orang biasa perlu minum 1 liter air untuk 20kg badannya, cuba kira dengan berat anda, berapa liter air yang perlu diminum sehari? ditambah dengan fokus untuk mengumpul stok susu atau menyusukan secara terus, pasti anda perlu banyak minum air masak. kalau minum air panas kosong lagi best :)

3) Banyakkan berdoa.
Bukan senang sebenarnya nak menjayakan penyusuan ini. Banyakkan berdoa agar susu semakin bertambah dan murah rezeki anak setiap hari.

Saya memang pernah mengalami kemeruduman susu pada suatu masa dulu, memang sangat sedih. Sehari saya hanya dapat kumpul 4 oz untuk 4 kali pengepaman. Siapa yang tidak sedih untuk susu sebanyak itu saja diberikan pada anaknya hari yang sama?

Tapi, kita positifkan hati, yakin berdoa. Ini antara yang saya amalkan :



1) Surah al-kauthar



2) Surah al-Baqarah, ayat 60



3) Surah al-hujurat



4) Zikir ya Matin




* semua gambar2 surah dan ayat al-quran ini saya Google ya, teruima kasih kepada semua penyumbang!


4) Jaga emosi : Hindari tekanan/stress dan dekatkan diri dengan cas-cas positif supaya anda sentiasa gembira. lebih gembira anda, lebih banyak susu dapat dihasilkan!





Semoga entry saya membantu anda, para wanita berkerjaya yang mencari-cari tips untuk menambahkan susu badan dengan pengambilan milk booster yang mudah dan cepat. Respons badan adalah berbeza bagi setiap individu, saya hanya kongsikan pengalaman saya, anda boleh cuba jaya setiap satu tips milk booster ini untuk melihat mana satu yang berkesan buat anda!

Semoga berjaya!

Untuk si manja, segala-galanya sanggup ku korbankan, tak gitu wahai ibu-ibu penyayang? :)

Khasiat set penyusuan Shaklee


Lumrah bagi ibu yang menyusukan anak dengan susu ibu, pasti akan mencari jalan untuk menambah susu. Malah ibu-ibu sanggup mengambil pil-pil hormon (walaupun tidak betul2 memerlukan) demi memperbanyakkan susu badan.

Set breastfeeding Shaklee dipakej khas bagi memudahkan ibu-ibu menyusukan… supaya tak adalah tercari-cari “Apa supplement terbaik untuk ibu yang menyusukan bayi?” atau “Apa pil penambah susu terbaik?”. Jadi, kita cuma sebut set breastfeeding, satu set dah tersedia.

Set ini mengandungi:

Vitalea = multivitamin dan multimineral bagi membekalkan keperluan vitamin dan mineral keperluan harian tubuh.

Vita-C = penting untuk kesegahan sel, mempertingkatkan imuniti tubuh, mencantikkan kulit dan antioksidan.

B Complex = mengurangkan stress, mengimbangi hormon, membakar makanan menjadi tenaga, asid folik penting dalam penyusuan ibu.

Alfalfa = digunakan zaman-berzaman sebagai penambah susu di negara Barat. Di samping itu, kegunaan alfalfa sangatlah banyak.

Ibu-ibu yang pernah mengambil set breastfeeding ini mendapati badan mereka tambah bertenaga, susu badan kelihatan lebih pekat malah ada yang mendapati susu badan mereka bertambah banyak. Namun, 3 PERKARA PENTING ini perlu diamalkan:

>>Minum 3Liter air sehari
>>Pam susu 3 jam sekali
>>Doa, tawakal

Namun harus ingat, set ini bukan ubat magik, apa lagi berasaskan perangsang dan terus nampak perubahannya… natural supplement bertindak begitu lembut dan lunak dengan tubuh kita. Jadi, bersabarlah dan konsisten amalkan 3 perkara di atas.

Set ini juga sesuai bagi semua wanita, walaupun tidak menyusukan, dan juga untuk lelaki kerana ia nutrisi lengkap utk sihat dan cergas. :)

Monday, 5 January 2015

Kepentingan Susu Ibu


Memberi susu badan boleh menyebabkan kanak-kanak lebih cerdik, menurut penyelidikan terbesar penyusuan badan. Walaupun sudah terdapat beberapa kajian sebelumnya yang mengaitkan susu ibu dan IQ tetapi ia diterima secara ragu-ragu kerana perbandingan dibuat diantara ibu yang memilih untuk menyusu badan dan tidak, dan ia lebih bergantung kepada faktor sosial dan intelektual ibu dan bukan dari kebaikkan susu badan itu sendiri.

Sekarang, faktor tersebut sudah dapat disangkal dalam penyelidikan saintifik terbesar pernah dilakukan dengan menunjukkan, menyusu badan meninggikan IQ kanak-kanak.

“Penyelidikan kami menunjukkan bukti yang kuat yang menyusu badan secara ekslusif dan dalam jangka masa yang lama (sekurang-kurangnya 6 bulan) mampu membuatkan kanak menjadi lebih bijak’ kata Prof Michael Kramer dari Universiti McGill, penyelidik utama yang percaya penemuan ini akan meninggikan usaha untuk mengalakkan, melindungi dan menyokong penyusuan badan.

Kajian awal dikritik kerana cara ia dibuat tetapi untuk membuat penyelidikan secara saintifik yang hanya boleh diterima pakai iaitu kajian secara terkawal dan rawak dikatakan tidak beretika kerana ia bermakna separuh dari bayi tidak berpeluang untuk menyusu badan.

Untuk mengatasi masalah ini, Prof Kramer dan rakan-rakannya pergi ke Republic of Belaurus dimana mereke mengkaji apa yang berlaku kepada ibu yang menyusukan badan yang di pilih secara rawak dengan mengalakkan mereka menyusu badan secara eklusif dan lebih lama.

Dalam majalah Archives of General Psychiatry, Prof Kramer menunjukkan keputusan setelah mengkaji 14,000 kanak-kanak selama 6.5 tahun.

Ini memberi peluang kepada penyelidik untuk membuat ukuran kesan menyusu badan keatas perkembangan kognitif (otak) tanpa diberat sebelah oleh perbezaan dari segi kebijaksaan ibu.

Kajian yang di biayai oleh Institutes of Health Research menunjukan yang jumlah bayi berusia 3 bulan yang di berikan susu ibu secara eksklusif adalah 7 kali lebih tinggi dari kumpulan control dimana galakan tidak diberikan.

Prof K membuat evaluasi ini pada 31 buah hospital dan klinik di Belarusian.

Keupayaan kognitif kanak di analisa dengan ujian IQ yang di kendalikan oleh doktor dan guru berdasarkan pencapaian akademik dari segi pembacaan, penulisan, matematik dan subjek yang lain.

Pada usia 6.5, kanak-kanak dari susuan ibu memperolehi secara purata 7.5 point lebih tinggi dalam intelek verbal dan 2.9 point lebih tinggi dalam ujian bukan intelek verbal. Guru-guru juga mendapati kanak-kanak ini mencapai kecemerlangan akademik lebih signifikan dari segi pembacaan dan penulisan.

“Kesan penyusuan badan terhadap perkembangan dan kecerdasan otak sudah lama popular dan menjadi topik hangat. Sementara kebanyakkan kajian awal lebih kepada kaitan sampingan, kajian kami adalah lebih random dan berupaya membuat kesimpulan diantara penyusuan dan intelektual disebabkan oleh susu ibu”, kata penyelidik itu.

“Walaubagaimanapun, ia masih tidak dapat menerangkan dengan jelas samada kebaikan menyusu badan disebabkan oleh kandungan susu atau berkait dengan fizikal dan interaksi sosial semasa menyusu”, kata penyelidik itu lagi.

Long-chain fatty acids utama dan kompaun yang dikenali sebagai insulin-like growth factor I, yang didapati didalam susu ibu mungkin bertanggung jawap terhadap perbezaan ini. Kemungkinan lain pula ialah komponen fizikal dan emosi semasa menyusu yang menjurus kepada perubahan kekal pada perkembangan otak. Menyusu badan juga meninggikan interaksi diantara ibu dan anak, dimana ini juga mungkin memberikan kesan positif terhadap perkembangan kognitif kanak-kanak.

Sunday, 4 January 2015

20 tips banyakkan susu


1. Menyusu dengan kerap

2.Penyusuan dengan kedua-dua buah dada. Jika bayi mendapat letih menghisap, cuba bertukar ke payudara yang lain sehingga kedua-dua buah dada adalah kosong atau bayi tidak menyedut lagi.

3.Pastikn anda menyusukn bayi anda cukup lama untuk mengosongkan payudara anda.

4.Jangan jadual penyusuan. Ikut isyarat kelaparan bayi anda untuk menyusu. Demand supplying.

5.Menyusu/ pump susu pada waktu malam dimana penghasilan pada waktu malam adalah banyak.

6.Pamkan payudara anda selepas penyusuan bayi untuk memastikan payudara adalah kosong dengan mengunakan pam manual ataupun pam eletrik.

7.Bogelkan bayi anda semasa menyusu dimana sentuhan kulit ke kulit membantu bayi kekal sedar daripada lena.

8. Teknik urutan payudara yang betul akan membantu susu mengalir dengan lancar.

9.Pastikan anda dalam keadaan yang rehat dan relax dimana tekanan stress akan mengganggu penghasilan susu ibu kepada bayi anda. B complex boleh bantu anda elak stress kerana B complex shaklee mengandungi B5 yg merangsang hormon sirotinin yg brtindak mengawal emosi.

10. Jangan tidur meniarap pada waktu malam. Ini boleh memampatkan payudara anda dan menghalang pembekalan susu . Posisi tidur semasa hamil adalah penting untuk penghasilan susu ibu juga.

11.Gunakan baby sling di antara waktu penyusuan walaupun ketika itu dia sedang tidur.

12. Elakkan mengguna puting tiruan.

13.Elakkan mengambil pil perancang semasa anda sedang menyusukan bayi anda.

14.Jangan merokok semasa hamil.

15.Minum air dengan banyak terutama sebelum penyusuan.

16. Cuba mengelakkan minuman berkafein.

17.Makan diet yang sihat dengan protein dan kalsium yang banyak. ESP  & ostematrix sgt membantu.

18.fikirlah bayi fikirlah susu ketika menyusu, ini dapat merangsang penghasilan susu.

19. Buat Power pumping, iaitu 10 minit pump sebelah dan 10 minit pula sebelah lagi, dan berterusan hingga 1 jam ( utk single pump),

Manakala double pump, lakukn pumping2 10 minit kemudian rehat 10 minit, kemudian sambung lagi pump 10 minit, lakukan ia berterusan hingga 1 jam.

20. Amalkn zikir ya rahman,ya rahiim, ya razzaq, ya wahhab.

Nota: jika ingin dptkn suppliment milk booster terhebat ( shaklee) type ' milkbooster' ke 016-7874269


Bagaimanakah payudara saya berubah semasa hamil



Sebaik sahaja anda hamil, payudara anda mula bersiap-sedia untuk menyusukan bayi. Salah satu tanda bahawa anda sedang hamil ialah payudara menjadi lembut dan membengkak. Ini disebabkan oleh peningkatan hormon dalam badan anda.

Anda juga mungkin mendapati bahawa areola, iaitu bahagian kulit di sekitar puting anda, menjadi lebih gelap dan bintik-bintik kecil mula keluar. Perubahan warna areola ini sebenarnya ialah kaedah semula jadi untuk memberi panduan visual kepada bayi anda ke mana harus dituju apabila hendak menyusu.

Bintik-bintik kecil di sekitar areola pula menghasilkan bahan berminyak yang membersih, melicin dan melindungi puting anda daripada jangkitan semasa penyusuan badan.

Menjelang kelahiran bayi, tisu-tisu kelenjar dalam payudara anda akan membesar dua kali ganda. Apabila susu mula keluar selepas bayi dilahirkan, anda akan rasa payudara menjadi lebih berat dan penuh. Setiap satunya mungkin bertambah berat sebanyak 700 gram!
Bagaimanakah payudara menghasilkan susu?
Dalam setiap payudara terdapat kelenjar susu, iaitu organ yang menghasilkan susu badan. Dalam setiap kelenjar susu pula terdapat beberapa bahagian yang mempunyai tugas masing-masing dalam penghasilan susu badan:


Alveoli. Ini adalah tempat di mana susu badan dihasilkan. Alveoli merupakan kelompok-kelompok kantung kecil seakan-akan buah anggur di dalam payudara anda. Alveoli dikelilingi oleh otot-otot kecil yang menekannya untuk mengeluarkan susu masuk ke dalam duktul.
Duktul. Duktul ialah salur-salur kecil yang menyalirkan susu daripada alveoli ke dalam duktus susu utama.
Duktus susu. Ini adalah jaringan rumit salur-salur kecil yang membawa susu daripada duktul dan alveoli terus kepada bayi. Bayangkan duktus susu anda sebagai penyedut-penyedut minuman kecial yang kesemua hujungnya terletak di puting anda dan menyalirkan susu ke dalam mulut bayi. Duktus ini membesar dan jumlahnya bertambah semasa anda hamil. Anda mungkin mempunyai kira-kira Sembilan duktus dalam setiap payudara menjelang masa anda mula menyusukan.
Ketika sedang hamil, anda mungkin ternampak beberapa titik susu keluar daripada payudara. Hakikatnya, sistem pembuatan susu anda telahpun bersedia pada sekitar trimester kedua. Oleh itu, anda sudah boleh menyusukan bayi walaupun jika dia lahir pramatang.

Selepas bayi anda dilahirkan dan plasenta (uri) juga telah dikeluarkan, tahap hormon estrogen dan progesteron dalam badan anda mula jatuh. Ini memberi laluan kepada hormon prolaktin untuk dilepaskan daripada kelenjar pituitari yang terletak di dalam otak anda.

Hormon prolaktin memberi isyarat kepada badan supaya menghasilkan banyak susu untuk diberi kepada bayi. Prolaktin boleh membuatkan anda rasa lebih bersifat keibuan, dan oleh itu sesetengah pakar memanggilnya hormon keibuan.